۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۵۰۹۳۰

شناسایی جریان‌های مختلف حوزه از سوی معاونت آمار و بررسی

خبرگزاری رسا ـ معاون پیشین آمار و بررسی حوزه‌های علمیه گفت: بخش دیگری که در این مجموعه پیشنهاد و مصوب شد، آسیب‌شناسی در قالب دفتر مطالعات است که شناسایی جریانات مختلف حوزه علمیه را دنبال می‌کند و از آسیب‌هایی که این جریانات ممکن است به حوزه علمیه تحمیل کنند، جلوگیری می‌کند.
حجت‌الاسلام حبيب‌الله غفوري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری، معاون پیشین آمار و بررسی حوزه‌های علمیه در مراسم معارفه معاون جدید آمار و بررسی حوزه‌های علمیه گفت: خداوند را سپاس‌گذارم که توفیق خدمت در این معاونت را داشتم.
معاون پیشین آمار و بررسی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: قصد ما این بود که برخورد‌های صورت گرفته با طلاب بر اساس روش بزرگان باشد و به دنبال موضوعات پرونده‌سازی برای طلاب نبودیم.
حجت‌الاسلام غفوری با بیان این‌که روند پیش گرفته از سوی این معاونت دست‌گیری از طلاب و پیش‌گیری از تخلفات است، ‌اظهار داشت: این روش مطابق سیره و سنت ائمه(ع) است که پوشاندن عیوب دیگران و تلاش برای اصلاح افراد از مواردی است که در این روش استفاده شد.
وی خاطرنشان کرد: قصد ما این بود که طلاب احساس کنند این مجموعه نهادی دلسوز برای طلاب است.
معاون پیشین آمار و بررسی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که پیش از این این نهاد حوزوی قانونمند نشده بود،‌ تصریح کرد: قوانینی در شورای عالی و کمیته‌هایی خاص مصوب شد، جاهایی که به دستورالعمل اکتفا می‌شد خود معاونت اقدام کرد.
وی اظهار داشت: گزینش و پذیرش طلاب به صورت متمرکز انجام می‌شد،‌اما در سال 91-92 این امر به استان‌ها واگذار شد و با ابلاغ دستورالعمل روشن کار با کیفیت بالایی انجام گرفت.
حجت‌الاسلام غفوری بیان کرد: در پذیرش طلاب جدید پس از تأیید صلاحیت علمی از سوی معاونت آموزش و به معاونت آمار و بررسی معرفی کردند،‌ مراحل تشکیل پرونده، سنجش سلامت طلاب،‌ سنجش سلامت روانی،‌ تحقیق اولیه از مراکز آموزشی و دوره اختبار و تثبیت از سوی معاونت آمار و بررسی انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این روند مطلوبی است برای اطمینان به این‌که افراد ناشایست وارد حوزه علمیه نشوند، زیرا یقین داریم که دشمنان درصدد وارد کردن افرادی به پیکره حوزه علمیه هستند.
وی با بیان این‌که کار معاونت آمار و بررسی به دلیل سختی‌هایی که وجود دارد،‌ بسیار حساس است،‌ خاطرنشان کرد: اگر کار معاونت و بررسی در نهادی غیر از این مجموعه برگزار شود،‌ به قطع خطر نفوذ افراد ناشایست در حوزه بیشتر می‌شود.
معاون پیشین آمار و بررسی حوزه‌های علمیه گفت: بخش دیگری که در این مجموعه پیشنهاد و مصوب شد، آسیب‌شناسی در قالب دفتر مطالعات است که شناسایی جریانات مختلف حوزه علمیه و از آسیب‌هایی که این جریانات ممکن است به حوزه علمیه تحمیل کنند، جلوگیری می‌کند.
وی گفت: طلاب جدید باید در برابر آسیب‌های مصون شوند،‌ از این رو برای اطلاع‌رسانی‌ به اساتید و طلاب برنامه‌ریزی شده است؛ همچنین برای آموزش طلاب جدید الورود نیز طرح‌هایی در نظر گرفته شده است‌ که بخش آموزش نهاد معاونت آمار و بررسی حوزه علمیه این امر را بر عهده دارد.
حجت‌الاسلام غفوری ابراز داشت: هر چه در این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم، مشکلات ما در بخش‌های دیگر کمتر خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که برگزاری آزمون در حوزه علمیه هزینه‌های بسیاری را بر این نهاد تحمیل می‌کند،‌ افزود: به جای برگزاری آزمون ورودی می‌توان به بررسی معدل افراد پیش از ورود به حوزه علمیه پرداخت و از آن طریق درجه علمی فرد تشخیص داده شود./914/پ202/پ
ارسال نظرات