۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۰۶۰۴۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

دنیای مدرن محل غفلت و مشغول شدن به خود است

استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند در قرآن روزنه‌هایی را به عالم غیب باز کرده است، گفت: دنیای مدرن ما را به خودمان مشغول کرده است و نمی‌توانیم صدای تسبیح عالم را بشنویم.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در برخی از آیات قرآن روزنه‌هایی به عالم غیب باز کرده تا انسان‌هایی که قابلیت دارند بتوانند راهی به سوی غیب پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: این که تمام اشیاء پیرامون ما در حال تسبیح خدا هستند یک امر آشکار نیست بلکه امر ناپیدایی است که هر کسی به صورت عادی توان فهم و درک آن را ندارد؛ آنچه مانع می‌شود ما صدای تسبیح عالم را بشنویم سروصدایی است که پیرامون ما و درون ما وجود دارد و غوغای زندگی عاملی است که را از حقیقت زندگی غافل می‌کند.

دنیای مدرن دنیای غفلت و مشغول شدن به خود است

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه دنیای مدرن با افزایش سرعت زندگی مشغله انسان را افزایش داده است، گفت: دنیای مدرن دنیای غفلت و مشغول شدن به اطراف است و ابزارهای جدید ما را بیشتر و بیشتر مشغول می‌کند و اگر در گذشته مردم مشغولیاتی داشتند وقتی رادیو پیدا شد دائماً در شبانه‌روز به این صدا گوش می‌دادند و همین‌طور ابزارهای دیگر مانند تلویزیون و ماهواره و موبایل و اینترنت مشغله انسان‌ها را زیاد کرد.

وی با بیان این که اینترنت در ابتدا یک وسیله علمی برای تبادل اطلاعات علمی بود، گفت: امروز همه چیز ما به این ابزارها مربوط است و می‌شود استفاده‌های مثبت هم از این ابزارها کرد ولی بخش زیادی از آن صرفاً مشغله‌ای برای انسان است و انسانی که مشغول به پیرامون خود است اصلاً گوشی برای شنیدن تسبیح عالم ندارد.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی ما مشاغل بیرونی را کنار می‌گذاریم تازه غوغای درون ما نمی‌گذارد چیزی بشنویم و درونمان مانند دیگی که در حال جوشیدن است و توهمات و تخیلات می‌جوشد و همیشه در گذشته و آینده سیر می‌کنیم و اصلاً این سخن امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند غنیمت بشمار فرصتی که بین دو عدم قرار دارد را نمی‌فهمیم.

راه شنیدن و فهمیدن تسبیح عالم بسته نیست

وی با بیان این که ذکر فقط لقلقه زبان نیست بلکه چیزی است که در درون انسان شکل می‌گیرد، گفت: خدا بخشنده و صبور است و راه فهمیدن تسبیح عالم بسته نیست و خدا می‌فرماید کسانی که ایمان نیاورند بین آن‌ها و کسانی که قرآن می‌خوانند و ایمان دارند حجابی ایجاد می‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: افرادی که ایمان نیاوردند از برکات قرآن بی‌بهره‌اند و بر قلوب آن‌ها حجابی است و گوش‌هایشان سنگین است و نمی‌توانند بفهمند.

ایمان فعل اختیاری انسان است

وی با بیان این که ایمان فعل اختیاری است، خاطرنشان کرد: ایمان با علم فرق دارد زیرا ممکن است حصول علم و آگاهی بدون اختیار انسان باشد ولی ایمان با اختیار انسان صورت می‌گیرد و ممکن است انسان ببیند و علم داشته باشد ولی نپذیرد.

استاد حوزه علمیه افزود: دیدن علم است ولی این که دل تکذیب کند یا تصدیق کند ایمان است؛ خداوند در سوره نجم در رابطه با پیامبر(ص) می‌گوید آنچه را که دید قلبش تکذیب نکرد و نشان می‌دهد که پیامبر(ص) می‌توانست تکذیب کند ولی نکرد.

وی اظهار داشت: ما هر روز مرگ اطرافیان را با چشمان خود می‌بینیم ولی باور نمی‌کنیم که این مرگ مال ما هم هست و  همچنان به گناه و فساد ادامه می‌دهیم؛ ایمان یک فعل اختیاری است و وقتی ایمان نیاوردیم خدا هم حجاب بر دل ما قرار می‌دهد و انسان گرفتار گمراهی خودساخته می‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار داشت: انسانی که به دین فطری که حقانیت آن روشن است ایمان نمی‌آورد خداوند حجابی بر دل او می‌کشد تا نفهمد و درک نکند و گوش‌هایش سنگین می‌شود و تسبیح عالم را نمی‌شنود و چون حقایق را درک نمی‌کند قرآن نمی‌خواند و باز حجاب بیشتری او را فرا می‌گیرد و همین‌طور در چرخه ضلالت می‌افتد و هر چه برایش از خدا بگویی دورتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسی که ایمان پیدا می‌کند حجاب کم می‌شود و وقتی حجاب کم شد دل می‌فهمد و گوش شنوا می‌شود و به جای این که فرار کند و از هدایت دور شود تذکر پیدا می‌کند و با ذکر خدا دل آرام می‌شود و وقتی دل آرامش پیدا کرد گوش انسان حمد و تسبیح آسمان و زمین را می‌فهمد و ایمان بالا می‌رود و حجاب‌ها بالا می‌رود و گوش شنواتر می‌شود و همین‌طور ایمان بالا می‌رود و وارد چرخه هدایت و ایمان می‌شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: این که انسان در چرخه ایمان بیفتد و حجاب‌ها باز شود به اراده خود انسان است و این که در چرخه کفر بیفتد هم به اراده خود انسان است و به جایی می‌رسد که به مراتب از چهارپایان گمراه‌تر می‌شود.

وی افزود: انسان‌هایی هستند که یک عمر در گمراهی هستند و بی‌خبر بودند و توفیق نداشتند که صدای هدایت را بشنوند ولی وقتی صدای هدایت را می‌شنوند یک‌دفعه برمی‌گردند ولی افرای هم هستند که یک عمر در ایمان بودند ولی یک‌دفعه 180 درجه برگشته‌اند و کافر شده‌اند.

آیت‌الله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: خدا به ما نعمت داده و ما را در متن مکتب اهل‌بیت(ع) قرار داده و آخرین تفسیر از دین را در اختیار داریم و باید مراقب بود که یک‌دفعه برنگردیم.

وی با بیان این که تا آخر ماه رمضان احتمال شب قدر وجود دارد، گفت: دهه آخر ماه رمضان مهم‌ترین شب‌های ماه رمضان است و احتمال شب قدر در آن است و نباید اهمیت آن را کمتر از شب‌های گذشته دانست./843/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات