۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۵۶۷۹۱
رییس سازمان انرژی هسته‌ای مطرح کرد؛

ایران بالاترین سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را دارد

ایران بالاترین سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را دارد
اسلامی گفت: ۲۲درصد بازرسی‌های آژانس در حالی از تأسیسات ایران انجام شده است که ما ۳ درصد تأسیسات هسته‌ای جهان را در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی هسته‌ای، شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه نخستین کنفرانس ملی علوم و فنون هسته ای با موفقیت انجام شد، گفت: از دید نظام سلطه صنعت هسته‌ای منطقه ممنوعه است و ما وارد این منطقه ممنوعه شده ایم، چرا که صنعت هسته‌ای ثروت آفرین است و این ممنوعه بودن هسته‌ای برای ما بدلیل استفاده‌هایی که نظام سلطه از این علم و صنعت کرده است نمی‌باشد.

وی ادامه داد: ترویج و گسترش و تسهیل‌گری صنعت هسته‌ای وظیفه آژانس انرژی هسته‌ای است که نسبت به آن کوتاهی کرده و در زمینه توسعه و رشد صنعت هسته‌ای برای کشور ما آژانس مطلقا همکاری نکرده است و زمانی که جوانان ما با دانش بومی به این صنعت دست پیدا کرده و رشد کردند نظام سلطه تلاش کرد تا مانع ما در این عرصه بشود.

اسلامی با بیان اینکه معرفی توانمندی هسته‌ای کشور و مقابله با بایکوت نظام سلطه از اهداف نخستین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای است، اظهار کرد: در فرآیند توسعه صنعت هسته‌ای تلاش کردیم تا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حتما در این کنفرانس شرکت کند، اگرچه رویه آژانس شرکت در چنین کنفرانس‌هایی است اما به دلایل سیاسی مانع حضور وی در کنفرانس علمی ایران می‌شدند ولی تلاش‌های ما برای حضور وی در ایران در این کنفرانس عامل تثبیت حضور بین‌المللی ایران در عرصه صنعت هسته‌ای شد.

رییس سازمان انرژی هسته‌ای با ابراز امیدواری نسبت به پررنگ‌تر شدن فعالیت ایران در صنعت هسته‌ای در عرصه بین‌المللی، تصریح کرد: تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، ۲۲درصد بازرسی‌های آژانس در حالی از تأسیسات ایران انجام شده است که ما ۳ درصد تأسیسات هسته‌ای جهان را در اختیار داریم. به استناد برجام ما این اختیار را داریم که اگر طرفین مقابل ما به تعهدات خود عمل نکردند ما نیز تعهدات خود را کاهش بدهیم و علیرغم حسن نیت ما در اجرای برجام، به دلیل عدم اجرای تعهدات طرفین مقابل ما، بنابر برجام اقدامات لازم را در چارچوب قانون مصوب مجلس انجام دادیم.

وی با بیان اینکه چرخه سوخت هسته‌ای‌ در ایران یک صنعت کاملا بومی است، خاطرنشان کرد: این چرخه سوخت هسته‌ای دانشی است که متعلق به کشورمان بوده و همواره در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و این نشان دهنده بلوغ صنعت هسته‌ای کشور ما است.

اسلامی در خصوص اظهارات اخیر گروسی در وین پس از سفر به اصفهان، گفت: گروسی تحت فشارهای سیاسی قرار دارد، در سفر گروسی به اصفهان بیانیه اسفندماه سال ۱۴۰۱ مورد تأکید قرار گرفت، براساس این بیانیه اعتماد سازی ۴ مرکز مورد مناقشه که دو مورد آن حل شده و دو مورد دیگر تحت فشارهای سیاسی حل نشده است و اینکه گروسی گفت پیش از شورای حکام ایران باید گام‌هایی بردارد در این خصوص است.

وی با اشاره به استقبال خوب دانشگاه‌ها و دانشمندان کشورهای مختلف از نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، اظهار کرد: نخستین سال این کنفرانس بسیار موفق و درخشان بود و قطعا گسترش پیدا خواهد کرد و حتما این کنفرانس به یک کانون ضدسلطه تبدیل خواهد شد، این کنفرانس اثرگذاری فرهنگی نیز داشت و گروسی معتقد بود فرهنگ، تمدن، عشق و زندگی را یکجا باهم در اصفهان دیده است.

رییس سازمان انرژی هسته‌ای با بیان اینکه در عرصه هسته‌ای ما تحت فشار سیاسی هستیم، عنوان کرد: حتی خبرنگارانی که در وین در فرودگاه با گروسی مصاحبه می‌کنند قصد دارند به نحوی سؤال کنند که انگار ایران خارج از چارچوب‌های آژانس فعالیت دارد و حتی از بازرسان اخراجی صحبت می‌کنند درحالی که هرکشوری اختیار دارد بازرسانی را انتخاب کند که مورد تأیید آن کشور قرار دارد، طبیعی است بازرسانی که متعلق به کشورهای متخاصم هستند در کشور ما پذیرفته نخواهند شد، کشور ما بیشترین تعداد بازرسان و بازرسی‌ها را دارد و در چارچوب پادمان ان‌پی‌تی فعالیت خود را ادامه می‌دهد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات